Top 3 vinkit tehokkuuteen

Mitä on prokrastinaatio?

Kaikki tietävät sen tunteen, kun pitäisi olla tekemässä jotain tärkeää, vaikkapa projektia jolla on selkeä deadline, ja päätyykin katsomaan TV-sarjoja tai selaamaan kännykkää. Prokrastinaatio (eng. procrastination) tarkoittaa tätä asioiden viivyttelyä, välttelyä ja lykkäämistä. Se on yleinen vaiva, huono tapa, joka estää meitä saavuttamasta tavoitteitamme ja saa meidät jälkeenpäin turhautuneeksi.

Miksi vältämme velvoitteitamme?

Olen miettinyt tätä pitkään; miksi ihmeessä vältämme meille pitkällä aikavälillä parasta tietä? Miksi emme vain yksinkertaisesti nouse sohvalta tekemään sitä, minkä tiedämme olevan meille parhaaksi?

Päällimmäisin syy on epäonnistumisen pelko. Pelkäämme, että jos yritämme jotain, epäonnistumme. Ajatusten juostessa todellisuuden edelle, kuvittelemme, että on pahempi epäonnistua kuin olla yrittämättä. Tämä on toki luonnollista riskienhallintaa, mutta valitettavasti urapolulla se ei päde. Epäonnistuminen on tärkeää oppimisen kannalta, ja se on mielestäni parempi oppitunti kuin mikään koulun penkillä käyty – varsinkin jos se kaivautuu muistiisi rahan tai ihmissuhteiden menetyksen kivun myötä.

Vinkki numero 1:

Voit joko onnistua tai oppia jotain uutta. Älä pelkää epäonnistumisia, ne ovat elämän parhaita opetuksia.

Itsekuri erottaa meidät muista eläimistä

Ihminen on siitä erityinen laji, että se kykenee tiedostamaan ja vastustamaan mielihalujaan.

Mehiläinen, joka tuntee tarvetta pistää ihmistä, tekee sen harkitsematta asiaa sekuntiakaan, vaikka pisto on sille tappava. Koira, joka haluaa päästää tarpeensa keskelle olohuoneen lattiaa, ei mieti hetkeäkään tekoa seuraavaa omistajansa raivokohtausta. Ihminen sen sijaan pystyy aivan hyvin tiedostamaan luonnollisen halun tehdä yhtä asiaa ja silti tahdonvoiman avulla tekemään toista.

Tiedosta ongelmat ja tarkastele niitä

Kun koen heikkouden hetkiä, ja koitan välttää huonojen tapojen toistamista, harjoitan seuraavaa mielikuvitusharjoitusta:

Erotan fyysisen itseni ja tietoisen itseni mielessäni. Kuvittelen, että olen tietoinen minä, joka tarkastelee fyysistä, liikkuvaa ja puhuvaa minua. Kun olen lipsumassa esimerkiksi laiskuuteen, otan fyysiseen itseeni mielessäni etäisyyttä ja mietin ”kas, fyysisellä minulla on nyt sellainen tunne, ettei se jaksa lähteä lenkille, mielenkiintoinen ilmiö…”, ja sitten tämän tiedostaneena, minun on helpompi kuvitella, että sohvasta nouseminen lenkille ei olekaan vaikeaa – se on vain ohimenevä tunne.

Tiedosta mielihalusi. Katso niitä suoraan silmiin ja tarkastele niitä – ne ovat vain tunteita. Asioiden aloittaminen on vaikeinta, tämän ensitunteen ylipääseminen on avain menestykseen ja itsekuriin.

Vinkki numero 2:

Aloita ripeästi. Kokeile välttämääsi asiaa 5 minuutin ajan, niin pian huomaat vältelleesi sitä turhaan.

Motivaation ylläpitäminen

Saat ylläpidettyä toimeliaisuutta vain jos olet motivoitunut. Motivaation suurimpia vaikuttajia, merkityksellisyyden tunteen lisäksi, on tavoitteellisuus. Aseta siis tavoitteita. Tämän jälkeen keskity prosessiin, matkaan, jolla pääset nykytilanteesta tavoitteisiisi ja jaa suuret tavoitteesi pieniin palasiin.

Ennen pitkää ihmisestä kuitenkin tuntuu tavoitteellisessakin ympäristössä turhautuneelta jos elämästä ei pääse nauttimaan, ja jos se muuttuu arkisin, viikonloppuisin ja lomankin aikana yhdeksi pitkäksi maratoniksi. Itsensä palkitseminen on avain pitkäjänteiseen motivaatioon.

Vinkki numero 3:

Jaa tavoitteesi palasiin, ja kun olet saavuttanut ne, palkitse itsesi pienillä (terveellisillä) nautinnoilla. Sovi itsesi kanssa, että jos saat tehtyä vaikkapa määräaikaansa lähestyvän projektin tänään loppuun, ostat itsellesi ison kahvin lempikahvilastasi.

Jaa tämä artikkeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Vinkkejä ja kannanottoja, minulta sinulle.