Erottaudu muista – vahvan brändin ABC

Mitä brändi tarkoittaa?

Brändi on yrityksen (tai henkilön) imagosta se tunteisiin perustuva osa, joka a) erottaa sen kilpailijoistaan, b) saa ihmiset maksamaan sen hyödykkeistä enemmän, c) jää ihmisen mieleen sekä d) saa ihmiset vapaasta tahdostaan edustaa sitä ja sitoutumaan siihen.

Brändi on onnistunut, jos sen seurauksena yksilö on valmis maksamaan sen tarjoamista hyödykkeistä enemmän tai ostamaan niitä useammin. Brändi on myös yritykselle itselleen tietynlainen identiteetti.

Yksi brändi, kaksi brändiä, kolme brändiä…

Brändiä itsessään ei pystytä mittaamaan, vaikka se onkin (onnistuneissa tapauksissa) rahan arvoista – se voi jopa olla merkittävin osa yrityksen omaisuutta ja päätekijä sen menestyksessä. Itse uskon, että yritys, joka on päässyt huipulle laadukkaan tarjonnan johdosta voi pysyä huipulla helpommin vahvan brändin avulla – ja toisinpäin.

Paras brändi voittakoon

Brändien kehitykseen investoiminen on kasvanut räjähdysmäisesti pop-kulttuurin synnyttämän ”fanikulttuurin” mukana. Vahvimmat brändit edustavat ihmisten mielessä kokonaista sektoria, alaa tai tuoteryhmää. Brändi saa ihmiset ihannoimaan sen arvoja ja keulahahmoja. Hyvä esimerkki onnistuneesta brändäyksestä on tilanne, jossa arkikielessä käytetty tietyn tuotteen nimi onkin peräisin samaista tuotetta tuottavan brändin erisnimestä, käytetään sitä sitten juuri tämän brändin tai toisen, kilpailevan yrityksen valmistaman tuotteen kuvailemiseen.

Vahvan brändin tukipilarit

Fokusoi

  • Keskity siihen mitä teet parhaiten, ja jos laajennat yrityksesi tarjontaa, siihen johtavan aasinsillan on oltava johdonmukainen
  • Kehitä brändillesi hyvä tarina
  • Vältä linkkuveitsen imagoa, eli sitä, että sinulla on kaikki työkalut, mutta yksikään niistä ei ole yhtä hyvä kuin kyseinen työkalu irrallaan

Edusta

  • Valitse arvot, joita yrityksesi edustaa, ja kerro minkälaisille ihmisille tai yrityksille yrityksesi tarjonta on suunnattu, esimerkiksi: ”Luotettava insinööritoimisto moderneille yrityksille”
  • Edusta arvoja, mieluiten sellaisia joihin oikeasti uskot, niin niihin on helppo sitoutua

Ole johdonmukainen

  • Luo (lue: tilaa ammattilaiselta) yrityksellesi brändiohjeisto, johon yrityksesi yleisilme ja markkinointiperiaatteet on kirjattu
  • Noudata brändiohjeistoasi!

Erottaudu

  • Älä kopioi muita, vaan aloita oppiminen aina asiakkaasta

Erikoistu (löydä niche)

  • On parempi johtaa pientä markkinaa kuin kuihtua suuressa markkinassa
  • Löydä markkinarakosi ja hyödynnä osaamistasi siinä

Sopeudu

  • Toimintaympäristösi niin vaatiessa, sopeudu ja uudistu
  • Älä pelkää päästää (huonoista) ideoista irti, vaikka ne olisivatkin sinulle kovin tärkeitä

Sitoudu

  • Kehitä tyylikäs logo ja muistettava slogan, ja monista nämä kaikkialle
  • Valitse suunta, ja tottele sitä ainakin kuuden kuukauden ajan; vasta pitemmän aikalohkon tarkastelussa tiedät mitä on tehty oikein ja mitä pitää muuttaa
  • Yksi päivä, viikko tai kuukausi ei riitä menestyksen mittaamiseen – todellinen menestys on vuosien tai vuosikymmenten summa
Jaa tämä artikkeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Vinkkejä ja kannanottoja, minulta sinulle.